fiat
Fiat Auto S.p.A.
Fiat Auto is momenteel een van de meest innovatieve automerken, met zeer veel patenten. Denk hierbij aan: dubbele bovenliggende nokkenas (Dr. Lampredi), distributieriem (Dr. Lampredi), directe diesel-inspuiting (voor het eerst in Fiat Croma 1987), directe benzine-inspuiting (2005 Fiat Power Train), schakelen zonder koppelingspedaal (f1 ferrari 1987, later in Alfa Romeo en Fiat Stilo) etc.
Fiat bracht in de jaren tachtig de modellen Panda, Uno en Tipo uit, in de jaren 90 gevolgd door Tempra, Croma, Cinquecento, Coupé, Punto, Ulysse, Barchetta, Bravo, Brava, Marea en Palio. De Fiat Uno, Tipo, Punto en Bravo werden auto van het jaar. In 1996 werd Agnelli jr. erevoorzitter van de raad van bestuur. Hij werd als CEO opgevolgd door Cesare Romiti. Ter ere van het 100-jarig bestaan in 1999 werd het logo gemoderniseerd. De Fiat Seicento en de Multipla werden als laatste modellen in de 20e eeuw geïntroduceerd. Vooral het laatstgenoemde model werd met gemengde gevoelens ontvangen, vanwege de bijzonder vormgeving, en de drie zitplaatsen voorin.
In de 21e eeuw is Fiat gestart met het moderniseren van de modellenlijn. De Doblo en Stilo werden geïntroduceerd, en de Multipla werd aangepast aan de wensen van het publiek. Ook is de Fiat Idea uitgebracht, waarmee Fiat de markt van compacte MPV's heeft betreden.
In 2003 bracht Fiat een nieuwe versie van de evergreen Panda uit. Het wagentje werd meteen Auto van het Jaar 2004 en deed het uitzonderlijk goed in de verkooplijsten. De nieuwe Panda is een modern vijfdeurs stadsautootje voor een scherpe prijs. Later werd er ook een 4x4 versie van uitgebracht. Een luxueuzere mini-SUV op basis van de Panda wordt medio 2006 verwacht.
In 2005 deed Fiat opnieuw een poging om een luxe middenklasser uit te brengen. Hiervoor werd de discutabele naam "Croma" weer van stal gehaald. In het Italiaans betekent dit chroom, maar in Nederland doet de naam toch denken aan het pakje braadboter. De wagen is technisch gebaseerd op de Opel Signum.
In september 2005 debuteerde de nieuwe Grande Punto op de Autosalon van Genève. Deze auto moest de definitieve comeback betekenen voor Fiat en was dat ook. In het begin van 2006 was het de best verkochte auto in Europa en er zijn er inmiddels al meer dan 850.000 stuks van verkocht.
In 2007 introduceerde Fiat de Bravo als opvolger van de niet bijster goed verkopende Stilo. Het model wordt alleen in 5-deurs uitvoering geleverd. Rond 2010 komt er ook een stationwagon bij. Overigens introduceerde Fiat op de Bravo ook een nieuw logo. Zo is er in plaats van een blauwe achtergrond een rode te vinden. Volgens ACEA (European Automobile Manufactures' Association)
wist Fiat in 2007 1.147.742 auto's in West-Europa te verkopen, waarmee het plek 6 (ten koste van Citroën) bezette in de verkooplijsten. Het jaar ervoor stond Fiat nog op plek 7. De 1.147.742 stuks betekende een stijging van ongeveer 100.000 auto's tegenover 2006.