abarth

Abarth is een Italiaans automerk.

Carlo Abarth werd in 1908 in Oostenrijk geboren, maar kreeg de Italiaanse nationaliteit van zijn vader. Voor de Eerste Wereldoorlog was Abarth actief in motorraces. Hij won in die tijd een weddenschap door sneller van Oostende naar Wenen te rijden dan de beroemde Oriënt Expres. Na de oorlog vestigde hij zich in Italië. Hij werkte samen met Porsche aan de Grand Prix-wagen van Cisitalia, richtte in 1949 een Scuderia (raceteam) op met coureurs als Nuvolari, Farina en Taruffi, en begon een jaar later met de productie van speciale uitlaatsystemen.

Er volgden opvoersets voor Fiat en al heel gauw bouwde de fabriek complete auto's, zoals de Fiat 600. Van deze auto werden de motoren tot 65 pk opgevoerd. Interessanter waren echter de sport- en luxewagens die als Abarths op de markt werden gebracht. het is ondoenlijk alle Abarthmodellen te noemen; het zijn er simpelweg te veel. In 1964, bijvoorbeeld, werden niet minder dan 22 verschillende typen ontwikkeld, van de Abarth Fiat 595 tot een 2.0-liter Abarth Simca. Dit was een aluminium coupé op het onderstel van een Simca 1000. De motor had twee bovenliggende nokkenassen en twee dubbele Weber-carburateurs. Het gewicht was 665 kg en de topsnelheid bedroeg maar liefst 270 km/h. Een andere wagen uit 1964 was de Bialbero 1000, een Fiat 600, maar met een 104 pk motor met twee nokkenassen en een compressieverhouding van 10,8:1.

Abarth bouwde ook zijn eigen motoren. In 1968 ontwierp hij een 3.0-liter V8-motor met vier nokkenassen, vier dubbele Webers en een dubbele ontsteking. De motor leverde een vermogen van 350 pk bij 8200 tpm.

Het verbeteren van records was meer dan een goede reclame voor Abarth; het was zijn grootste hobby. Op 21 oktober 1965 verbeterde hij het record voor een monoposto met een 1000 cc-motor. Het was het honderdste record voor de firma.

In 1971 verkocht Abarth zijn bedrijf aan Fiat, waarop Aurelio Lampredi, die beroemd was geworden door zijn werk voor Ferrari, de leiding over de 250 man sterke fabriek kreeg. Carlo Abarth trok zich in Oostenrijk terug, waar hij op 24 november 1979, amper twee maanden na zijn derde huwelijk, stierf.

De naam Abarth is echter niet vergeten. Bij races voor historische auto's staan deze wagens op de eerste startrij en ook nu kan de fabriek een Fiat 500-Abarth aanbieden.